6 tipp a magabiztos beszédhez a nyilvánosság előtt

Írta: Fiona Cutts

Manapság, a legtöbb szakmában és munkakörben adódik, hogy hallgatóság előtt előadást kell tartanod. Ez gyakran része magának az állásinterjúnak is. Ugyanakkor, az emberek 74%-án valamiféle szorongás lesz úrrá, amikor ki kell állni és beszélni.

Én igencsak egyike voltam ezeknek az embereknek. Olyan szégyenlős, hogy alig tudtam kiejteni a nevem telt ház előtt, ahol egyedül kellett előadnom a prezentációmat. Megváltoztam. Most már nemcsak, hogy kényelmesen érzem magam a színpadon, de tulajdonképpen élvezem is, és másokat is arra buzdítok, hogy ugyanezt tegyék.

Itt van a 6 legjobb tanácsom, hogyan kezeld a következő beszédedet úgy, hogy még élvezd is.

1.   Öltözködj a siker érdekében
Mindannyian hallottunk már arról, hogy az első benyomás számít. A hallgatóságod látni fog még mielőtt elkezded a beszéded és már akkor véleményt fog alkotni rólad. Ha azt választod, hogy úgy öltözködsz, ahogy egy sikeres ember öltözne, aki tartja ezt az előadást, akkor arra készteted a hallgatóságod (és magad!), hogy ekként a sikeres emberként lásson téged. Azt javaslom, gyakorold ezt úgy, hogy otthon is olyan ruhákban jársz, amit sikeres előadók hordanak. Eleinte lehet, hogy furcsa lesz, de amikor eljön az idő, kényelmesen érezheted magad ezekben a „sikeres” ruhákban.

2.   Légy jelen
Ha nem szeretsz beszédet mondani, a legvalószínűbb, hogy leginkább ott sem lennél. És ez be is következik, nem vagy teljesen jelen. Amikor nem vagy jelen, a hallgatóság nehezen tud meghallani, és nehezen tud veled menni. Ez pedig ahhoz vezethet, amitől a legjobban félsz, hogy a hallgatóság elutasít. Próbáld ki ezeket az egyszerű praktikákat, amik segítenek abban, hogy jobban jelen légy, akkor is, ha még mindig úgy érzed, hogy utálsz a nyilvánosság előtt beszélni.

Lélegezz tudatosan és szándékosan szívd a levegőt le a hasadba. Amikor félünk, hajlamosak vagyunk arra, hogy szaporán vegyük a levegőt, fel a mellkasunkba, amitől gyengének tűnünk. Hasznos lehet, ha ezt a technikát már most elkezded gyakorolni, mielőtt meg kell tartanod a következő beszéded. Kezdd el figyelni a légzésedet a mindennapi életben, változtasd meg, és légy éber arra, hogy ez milyen hatással van rád. Amikor teljesen lélegzünk, akkor teljesebben is vagyunk jelen.

Azt is javaslom, hogy vesd meg a lábad jól a talajon, valószínűleg sokkal jobban, mint egyébként tennéd. Képzeld el, hogy gyökereket eresztesz a földbe. Ezek a képzeletbeli gyökerek stabilitás érzetet adnak és több jelenlétet, bármi is történjen.

3.   Kapcsolódj a hallgatóságoddal
Legtöbbször, amikor az emberek beszédet tartanak két dolog fordulhat elő, és egyik sem igazán hatékony. De ha tudod, hogy van más lehetőséged is, könnyen elérheted, hogy a teremben minden embert megnyerj és rád figyeljen. Azok, akik idegesek amikor a nyilvánosság előtt beszélnek, hajlamosak semlegesen venni, ha az emberek ezért nehezen tudják követni és néha nehezen is tudják meghallani őket. Mások „nyomatják” a mondókájukat, ami védekezésre vagy ellenállásra késztetheti a hallgatóságot.

A valóban hatékony módja annak, hogy kapcsolódj a hallgatóságoddal az az, hogy „energiát húzol”. Ezt megteheted úgy, hogy elképzelsz egy energetikai kapcsolatot, ami a hallgatóságod mögül ered, áthalad rajtuk, át rajtad, és ki a hátad mögött. Ne aggódj, ha nem teljesen érted, vagy furcsának találod. Ezt a technikát sok nagyszerű előadó alkalmazza teljes természetességgel.

4.   Foglalkozz az idegeiddel
Olyan gyakori, hogy félünk a nyilvános beszédtől, hogy meg sem kérdőjelezzük ezt a reakciót. Valósággal kivétel az olyan ember, aki magabiztos ezen a területen. Tehát, amikor érzed a várakozás buborékjait a gyomrodban, azt, hogy az agyad beindul, kérdezd meg magadtól „Ez félelem vagy izgatottság?” Sokszor a helyzet az, hogy összekeverjük az izgatottságot a félelemmel. Gyermekkorban szüleink gyakran hiszik, hogy félünk valamitől, amikor tulajdonképpen izgatottságot tapasztalunk meg. Mégis azt feltételezzük, hogy a szüleinknek igazuk van, hogy félnünk kell, és ennek megfelelően is kell cselekednünk.

Csak ezt tudván, a helyzet valószínűleg elkezd majd megváltozni, de még mindig történhetnek dolgok a testedben:” pillangók” a hasadban, kézremegés, vagy remegés bármilyen testrészedben. Azt javaslom, mielőtt felmész a színpadra, találj egy helyet, ahol tudsz picit mozgolódni, picit rázd meg a tested – hogy felszabadíts valamennyit ebből a feszültségből. És amikor fent vagy a színpadon mozogj ide-oda szabadon, ami segíthet abban, hogy ez az energia szétoszoljon és lazábbnak érezhesd magad. És fontos, ha mégis remegsz, azt javaslom, ne tedd jelentőségtelivé. A hallgatóságod követni fog téged – ha nem teszed jelentőségtelivé, ők sem fogják.

5.   Engedd el a tökéletességet
A tökéletesség igénye egyike azoknak a dolgoknak, amik a legjobban visszafognak egy közönség előtt és az életünk minden területén. Amikor megpróbálunk tökéletesnek lenni, az agyunk egy részre mindig riadókészültségben van és figyeli, hogy teljesíteni tudjuk-e ezt az ideált. Ha elengeded ezt az állandó őrködést, az agyadnak ez a része is jelen lesz, ahelyett, hogy elemeznéd és bírálnád saját magad.

Ha mégis hibázol, a legjobb, amit tehetsz, hogy mosolyogsz és elnézést kérsz, ami hallgatóságot is magával vonhatja, és ezzel a saját oldaladra állíthatod őket.
Végül pedig, egy jó előadás sokkal inkább szól arról, hogy általánosságban milyen benyomást teszel, mint arról, hogy minden egyes szó, amit mondasz, helyes-e és tökéletes.

6.   Érd el, hogy többet akarjanak megtudni
Gyakran, a nem megfeleléstől való félelmünk következményeként, túlkészülünk, elegendő anyaggal rendelkezünk a különféle beszélgetésekhez és megpróbálunk mindent elmondani a hallgatóknak. A közönség ilyenkor azt érezheti, hogy megfullad a sok információtól és elkezd ellenállni. Ha képes vagy arra, hogy az előadásod rövid és velős legyen, ez tényleg lekötheti a hallgatóságodat, arra késztetve, hogy folyton kérdezzenek, és többet akarjanak megtudni, ami egy nagyon jó eredmény.

Ezek a legjobb ötleteim, amiket bárcsak tudtam volna évekkel ezelőtt, amikor pusztán a nevem kiejtése egy emberekkel teli teremben, megsemmisítő volt számomra. Remélem, hasznodra lesznek, ha azt szeretnéd, hogy magabiztosan és örömmel tarts beszédet.

Forrás

Fordítás: Pap Csilla

Ha kérdéseid vannak, kérlek keress meg elérhetőségem bármelyikén.
Mi van akkor, ha a Te életed is lehet könnyű?

Péter Anita Helga CF
Access Counsciousness® Minősített Facilitator
Access Bars® Kezelő és Facilitator
Access Body® Kezelő és Facilitator
Access Facelift® Kezelő és Facilitator
Symphony of Possibilities® – SOP Kezelő
Akusztikus Testkezelő

Elérhetőségek:
Tel: +36-20-422-8510
Web: http://www.mindenamitudatossag.hu
E-mail: hello@szupertudatos.hu
FB: https://www.facebook.com/mindenamitudatossag/

Kattints, a közelgő eseményeket Velem itt találod…

A következő közösségi médiafelületeken is szeretettel várlak, így nem maradsz le, az újdonságokról.

Szeretnél fejlődni, segítségre van szükséged? Jelentkezz Konzultációra – Facilitálásra vagy Kezelésre MOST!

Velem tartanál, jönnél hozzám Tanfolyamra? Mit teremthetünk együtt, ha engem választasz?

Köszönöm, ha megosztod:

Feliratkozás Hírlevélre

Feliratkozás Hírlevélre

Iratkozz fel Hírlevelünkre, hogy időben értesülj újdonságainkról, induló tanfolyamainkról!

Adatvédelmi nyilatkozat

Sikeresen feliratkoztál!